Exeri får stororder av Ellevio – installerar sin systemlösning i Ellevios luftledningsnät
Bild: Ellevio
Det svenska energiteknikbolaget Exeri har påbörjat ett långsiktigt samarbete med Ellevio för att stötta dem på deras digitaliseringsresa. Exeris digitala lösning för övervakning av elnätet ska inom kort installeras i bland annat Mellansverige och på Västkusten.
Ellevio är ett av Sveriges största energibolag och har som vision för år 2030 att elavbrotten ska bli hälften så många och hälften så långa. En viktig del i det arbetet är införandet av Exeris linjeagenter på luftledningarna. De övervakar ledningarna i realtid och kan upptäcka fel med en precision på 50–100 meter. Efter ett första gemensamt integrationsprojekt på Ekerö förra året är planen att installera Exeris linjeagenter på Ellevios resterande luftledningsnät runt om i landet. Vallentuna, Nynäshamn, och avbrottsdrabbade områden på västkusten är planerade 2025.
- Vi är mycket glada över att få fortsatt förtroende av Ellevio, som ligger i framkant gällande digitalisering av elnätet i Sverige. Idag ställs det höga krav på tillgänglig el och det är elnätsbolagen som är ansvariga för leveranssäkerheten. För att öka tillgängligheten krävs ny teknik och nya innovativa arbetssätt. Genom införandet av vårt system optimerar våra kunder sina resurser vilket är en framgångsfaktor, säger Magdalena Brodin, VD på Exeri.
Exeris lösning kallas för Smart Grid Surveillance och innebär att linjeagenter med smarta sensorer monteras på stolpar längs med luftledningen och integreras med elnätbolagets egna digitala system och gränssnitt. Det är en kostnadseffektiv lösning som går snabbt att komma i gång med och bygga ut allt eftersom.
- Ellevio har valt att börja med områden som ofta är drabbade av avbrott. Med hjälp av information från vårt system kan deras personal snabbt ta sig ut till rätt position och åtgärda fel i stället för att behöva ägna tid åt att patrullera ledningsnätet. Integrationslösningen innebär att Ellevios driftsystem automatiskt kopplar om ledningarna direkt vid ett avbrott. Data som lagras används sedan för att förutse kommande underhållsbehov. I slutändan får kunderna både färre och kortare avbrott, säger Magdalena Brodin.
För mer information, vänligen kontakta:
Magdalena Brodin, CEO på Exeri
+46 70 337 2519
Marcus Ek, CPO på Exeri
+46 70 320 3889